Duże czy małe, zwykłe bądź zmodyfikowane, o każdą łódź trzeba dbać. Na szczęście, rutynowe konserwacje i drobne naprawy nie są takie trudne. Na dłuższą metę trochę wysiłku z pewnością się opłaci.

Utrzymuj łódź w czystości

Główne, najprostsze zadanie to regularne czyszczenie łodzi. Jeśli pływasz w słonych wodach, spłukuj dokładnie łódź świeżą wodą po każdym rejsie by zmyć osad soli. Sól nie tylko zżera metal, nity i  inne przyrządy, ale po pewnym czasie niszczy też warstwę żelu. Stosuj szczotkę do łodzi z długą rączką i miękkim włosiem oraz dobre mydło. Najlepszy jest żeglarski płyn do łodzi, opracowany dla warstwy żelu. Na drugim miejscu jest mydło samochodowe, a niektórzy stosują szczyptę proszku do prania.

Wymieniaj olej

Tak jak samochody, łodzie wymagają wymiany oleju. Łodzie z czterosuwowym silnikiem zewnętrznym, wewnętrznym lub mieszanym wymagają regularnej wymiany oleju. Częstotliwość zależy od modelu, ale przyjmuje się, że olej wymienia się co 100 godzin stosowania lub raz na rok.

Niestety, nie ma punktów szybkiej wymiany oleju dla łodzi, więc albo trzeba wymieniać samemu, albo zabrać łódź do lokalnego dealera. Na szczęście wymiana oleju w silniku łodzi jest łatwa i odpowiednimi narzędziami trwa krótko. Potrzebujesz niedrogiego ekstraktora oleju do usunięcia oleju przewodem bagnetu. Do tego klucz do oleju i nieco szmat do podłożenia pod wycieki. Dla dodatkowej ochrony przed zabrudzeniem dobrze jest umieścić materiał chłonący pod silnik, zwłaszcza w pobliżu filtru olejowego.

Krok 1 – jeśli łódź jest na wodzie, odpal silnik, aby ją rozgrzać. Jeśli łódź jest na przyczepie, należy doprowadzać zimną wodę do wlewów wodnych przekładni. W tym celu zakłada się na wlewy wodne “nauszniki”, jak to zwą mechanicy. Nauszniki składają się z dwóch przyssawek na rurce w kształcie litery V. Wąż podpięty do tej rurki dostarcza wodę do silnika. Silniki zewnętrzne i niektóre mieszane są wyposażone w specjalne uchwyty na wąż w tym celu.

Krok 2 – Po 5 minutach, wyłącz silnik i wyjmij bagnet.

Krok 3 – Wsadź przewód ssący ekstraktora oleju do przewodu bagnetu i wpychaj go aż do oporu. Odessij olej. Zostanie on bezpiecznie w pompie aż do odesłania na recykling do stacji wymiany oleju.

Krok 4 – Owiń filtr olejowy szmatką i zdejmij go kluczem. Przykręć nowy po wtarciu oleju w uszczelkę..

Krok 5 – Wymień bagnet i napełnij silnik nowym olejem przez wlew oleju—na nakrętce pisze “olej.”

Niektóre silniki mają specjalny przewód do spuszczania oleju podpięty do miski olejowej. Wyciąga się ten przewód od spodu i spuszcza olej bez rozlania jednej kropli. Niektóre silniki zewnętrzne również mają względnie proste spuszczanie oleju. Po więcej szczegółów zajrzyj do podręcznika użytkownika.

Pamiętaj, by w swojej łodzi stosować olej klasy żeglarskiej. Silniki w łodziach pracują znacznie ciężej, niż w samochodach, i olej samochodowy nie jest przystosowany do ochrony silników żeglarskich.

PORADNIK DBANIA O ŁÓDŹ

Sprawdź śrubę

Jeśli masz łódź z napędem zewnętrznym lub mieszanym, częścią rutyny poprzedzającej wypłynięcie powinno być sprawdzenie śruby. Zdejmuj śrubę kilka razy w sezonie przy użyciu klucza nasadowego o głębokiej nasadce by sprawdzić, czy stara żyłka wędkarska nie owinęła się wokół wału śruby. Jeśli tak, niech Twój dealer sprawdzi obudowę przekładni, gdyż żyłka wędkarska może powodować wycieki z obudowy przekładni, a tego typu napraw nie robi się samemu.

Gdy śruba jest zdjęta, sprawdź, czy nie ma na niej wyszczerbień, wgnieceń i innych uszkodzeń. Odprysk farby to nic złego, ale odeślij śrubę do naprawy jeśli znajdziesz uszkodzenia mechaniczne. Najmniejsze wgniecenie może osłabić wydajność łodzi o zwiększyć zużycie paliwa. Uszkodzona śruba może też wibrować, nadwyrężając łożyska i uszczelki, powodując dalsze uszkodzenia.

Na koniec nałóż sporą ilość wodoodpornego smarku na wał śruby aby zapobiec korozji mogącej “uwięzić” ją w tym samym położeniu. Następnie zamontuj śrubę i pozostałe elementy z powrotem na swoje miejsce w tej samej kolejności. Zacieśnij mocno nakrętkę i zamocuj nasadkę na nakrętce, by nie wypchnęły jej gwinty wału.

Poradnik obstawiania wyścigów łodzi

To Brytyjska tradycja: co roku Oxford ściga się z Cambridge po Tamizie. Liźnij nieco historii i przygotuj się na to wydarzenie z naszym Poradnikiem Obstawiania Wyścigów Łodzi

Jeśli obstawiasz zakłady sportowe w Polsce, może nieco Cię nudzić klasyczna dieta futbolowo-jeździecka. W ten weekend jednak ma miejsce wydarzenie, które ożywi nieco atmosferę. Wyścigi Łodzi odbywają się raz do roku, a biorą w nich udział najsprawniejsi studenci Uniwersytetów Oxford i Cambridge. Ścigają się na odcinku ponad czterech mil wzdłuż Tamizy, na oczach ponad 250,000 widzów na żywo oraz zawrotnej liczby 15 milionów w domach przed telewizorami!

Historia wyścigów łodzi

Wyścigi łodzi 2016 będą 162-gimi w historii; po raz pierwszy odbyły się w roku 1829 i, poza obiema wojnami światowymi, odbywały się co roku od roku 1856. Obecnie Cambridge nieznacznie prowadzi z 81 wygranymi przeciwko Oxfordowi z 79. Można również obstawiać wyścigi rezerwowe oraz wyścigi kobiet, lecz to na męski ósemkach ze sternikiem skupia się cała uwaga, w każdym razie jeśli chodzi o zakłady sportowe online.

Wyścigi pełne są zwykle przyszłych medalistów olimpijskich, choć inni celebryci, tacy jak sławny aktor Hugh Laurie, również biorą udział. Matthew Pinsent, zwycięzca czterech złotych medali olimpijskich, brał udział w trzech wyścigach łodzi jako student; zwyciężył dwa razy.

Dlaczego wyścigi łodzi są takie zajmujące?

Pierwszy powód, dla którego obstawianie wyścigów łodzi jest ważne, jest taki, że pomimo popularności na ekranie, prawdziwa rozrywka jest wtedy, gdy kibicuje się jednej łodzi. A kiedy nie masz akurat czasu na studiowanie w Oxford czy Cambridge, postaw nieco forsy na jedną z nich, a nagle będziesz kibicować jak wariat przed telewizorem.

Kolejny powód przyjemności z uczestnictwa to możliwe wpadki. W roku 1978 Cambridge prowadził dystansem dopóki pogoda się nie pogorszyła. Ich łódź zaczęła nabierać wody i, na krótko przed metą, zatonęli. Mogli tylko patrzeć (i się taplać) jak Oxford dopływa sobie do mety. Ten tragiczny incydent ogłoszony został jednym z najlepszych momentów sportu brytyjskiego.

Dlaczego lepiej pozostać przy obstawianiu wyścigów łodzi zamiast samemu wiosłować

Wydarzenie te jest jednym z najtrudniejszych w kalendarzu wioślarskim, gdzie zawodnicy dają z siebie wszystko przez cały kwadrans. Wioślarstwo porównywane było z podnoszeniem sporego wora ziemniaków, od gruntu po podbródek, ponad 35 razy na minutę… niezbyt przyjemne. Tylko nie nadwyręż mięśni obstawiając wyścigi łodzi z domu.

Porady na tegoroczne obstawianie wyścigów łodzi

Oxford wygrywał w ostatnich trzech latach, lecz Cambridge to faworyci. Niektórzy z najlepszych w Oxfordzie ukończyli studia, bądź wzięli wolne, aby ćwiczyć na olimpiadę. Cambridge, z drugiej strony, ma swoich wioślarzy z wielkim potencjałem. Jeden z ich najmłodszych wioślarzy znany jest ze swojej niesamowitej wytrzymałości; spodziewaj się po nich silnego finiszu! To doprawdy będą nowiny w hazardzie jeśli Oxford zwycięży po raz czwarty z rzędu!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *